Uluslararası Ticarette Sosyal Medya Kullanımı

Eskiden insanlar avladıkları hayvanların resimlerini mağara duvarlarına çiziyorlardı şimdi önümüze avlanmış ve pişmiş olarak geliyor, sosyal medya kullanıcılarıda resmini çekip güzel bir filtreyle birlikte Instagram’da paylaşıyor. İletişim insanoğlu tarafından ilk çağlardan beri farklı şekillerde kullanıldı ve kullanılmaya devam ediyor.

Web 2.0 teknolojisi ile birlikte gelişen çift taraflı iletişim modeli ile birlikte FacebookTwitterLinkedin ve Instagram gibi sosyal medya araçlarının gelişmesiyle birlikte daha yaygın bir hale dönüştü.

Sosyal medya kullanan internet kullanıcılarının sayısının yüksek bir hızla artması markaların, işletmelerin ve e-ticaret şirketlerinin insanlara ulaşmak için sosyal medyayı kullanmasına sebep oldu.  Markalar, işletmeler, e-ticaret şirketleri sosyal medya kanallarını kullanarak daha çok kişiye ulaştılarak firmalarını ve ürünlerini tanıttılar ve daha çok müşteri kazandılar.

Markaların, işletmelerin veya e-ticaret şirketlerinin sosyal medya kullanımını uluslararası boyutta analiz ettiğimizde farklılaşan birçok kullanım şekli görüyoruz. Digibus olarak yapmış olduğumuz uluslararası çalışmalarda  dikkat ettiğimiz 5 önemli başlık var;


1- Doğru Sosyal Medya Platformu

Dünyanın farklı coğrafyalarında farklı sosyal medya siteleri kullanılıyor. Facebook, Twitter, Youtube dışında Instagram, Snapchat gibi mobil ağların kullanım penetrasyonu ülkelere göre değişiyor. Her ülkenin veya coğrafyanın kendi içinde popüler sosyal medya ağları bulunuyor.

Örneğin Rusya’ya yönelik yapacağınız sosyal medya tanıtım veya pazarlama çalışmasında Facebook odaklı düşünmek yerine Rusya’da çok popüler olan sosyal ağ VKontakte üzerinden tanıtım veya pazarlama çalışması yapmak daha stratejik bir karar.

Diğer bir örnekte ise Çin’e baktığınızda Qzone ve Renren gibi popüler sosyal ağların olduğunu görüyoruz.  Tumblr, Pinterest, Meetup, Vine, Snapchat gibi diğer sosyal ağlarda her ülkede farklı kullanıma sahip.

Bundan dolayı uluslararası ticaratte sosyal medyayı kullanmak isteyen markalar, e-ticaret şirketleri ve işletmeler hangi ülkeye yönelik bir çalışma yapacaklarsa o ülkede popüler olan sosyal ağlar üzerinden yapmak zorundalar. Marka, işletme veya e-ticaret sitesinin çıkış yaptığı ülkede popüler olan sosyal ağlar üzerinden düşünmemesi gerekiyor, önemli olan tanıtım çalışması yapılacak olan ülkede kullanılan sosyal ağlar.

2- Dil Seçimi

Dünya çapında en çok kullanılan diller Çince, İngilizce, İspanyolca ve Arapça şeklinde sıralanıyor. Uluslararası ticarette sosyal medya çalışması yaparken hedef ülkenin diline göre hareket etmek gerekiyor. Ortadoğu ve Kuzey Afrika’ya yönelik yapacağının sosyal medya tanıtım ve pazarlama çalışmasında hedef ülkelerin ana dilini kullanmak çalışmada başarı sağlıyor. Dil seçiminde İskandinav ülkelerinde İngilizce yeterliyken Fransa’ya yönelik bir tanıtım çalışması yapacaksınız eğer mutlaka Fransızca kullanmalısınız çünkü Fransızlar kendi dillerinde iletişim kurmayı tercih eder.

Dil kullanımında birçok firma çeviri hizmeti alarak bu çalışmayı yapmayı tercih ediyor fakat bu durum sosyal medyaya aykırı. Sosyal medya çift taraflı ve hızlı bir şekilde hareket eden bir ekosistem. Bu ekosistemde bu dilleri kendi içinde konuşabilen ajanslarla çalışmak başarıyı sağlıyor. Digibus olarak biz 6 dil konuşabiliyoruz bu şekilde müşterilerimize anlık olarak çözüm üretiyoruz.


3- Kültürel ve Sosyolojik Bilgi

Uluslararası ticarette sosyal medya kullanımında dikkat edilmesi gereken en önemli başlıklardan olan hedef ülkenin kültürüne ve sosyolojik yapısına hakim olmak.  Kültürel ve sosyolojik bilgiye hakim olmak bu alanda yapacağının başarısını sağlıyor.

Azerbaycan üzerinden bir örnek verirsek eğer Azerbaycan’da çay enerji veren bir içecektir fakat Türkiye’de çay dinlendirici etkisi olan ferahlamak için kullanılan bir içecektir. Azerbaycan’da sosyal medya kullanan bir çay firması enerjiyi ve hareketi ön plana çıkartan görseller kullanmak zorundadır ama Türkiye’de çayın dinlendirici etkisi üzerinden bir çalışma yapılabilir.

Tüm dünyada müslümanlar tarafından kutlanan Kurban Bayramı’ında ortadoğu ülkesinde faaliyet gösteren markanız için bir kutlama mesajı paylaştığınızda Hindistan’da faaliyet gösteren markanızın diğer şubesinde bu mesajı paylaşmanız o ülkenin kültürüne ve dinine hakaret teşkil eder.

Japonya’da anime ve manga endüstrisi yılda milyonlarca dolar para kazanmaktadır ve Japonya için önemli bir kültürel değerdir. Microsoft Japonya’da Windows 8 lisansı sattığı kutularda anime karakterlere yer verirken Avrupa’da modern çizgilerden oluşan tasarımlara örnek vermektedir.

Uluslararası ticarette sosyal medya kullanımında Japonya’ya yönelik bir sosyal medya pazarlama veya tanıtım çalışması yapacaksınız anime karakterleri kullanmak işinizi kolaylaştırır.

Ortadoğu ve Kuzey Afrika’da sosyal medya kullanıcıları resimlere bakmayı daha çok seviyor. Metin odaklı iletişim yerine görsel odaklı bir iletişim Otadoğu ve Kuzey Afrika’da daha çok başarıyı sağlıyor. Örneğin tekstil alanında hizmet veren bir e-ticaret şirketiyseniz bu bilgi sizin için çok önemli hale geliyor. Facebook sayfanızda resim galerileri oluşturarak hareket etmek ürünlerinizin daha popüler olmasını tetikliyor.

4- Gündemi Takip Etmek

Yurtdışında herhangi bir ülkeye yönelik sosyal medya pazarlaması yapan işletme, marka veya e-ticaret şirketleri hedef ülkenin gündemini en iyi şekilde takip edip ona göre hareket etmelidir. Her ülke kendine ait kültürel değerlere ve dini, milli bayramlara sahip. Bu özel günleri unutmamak sizi hedef kitlenize daha çok yakınlaştırır ve onlardan biri olmanızı sağlar.

Yandex arama motorunun Türkiye’de gerçekleştirdiği sosyal medya pazarlaması buna iyi bir örnektir. Yandex faaliyet gösterdiği Türkiye’de önemli günleri mutlaka kutluyor ve internet kullanıcılarının sempatisini kazanıyor.

Tanıtım çalışması yapacağınız ülkede gündemi mutlaka takip etmeniz gerekiyor. Gündemi takip ederek real time marketing çalışması yapabilir ve hizmetlerinizi daha çok kişiye ulaştırabilirsiniz.

5- Hedef Kitlenin Analizi

Sosyal medya alanında yapacağınız tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinde hedef kitlenin belirlenmesi ve hedef kitleye yönelik içerik ve kampanya stratejilerinin oluşturulması gerekiyor.

Uluslararası ticarette sosyal medya kullanımında tanıtım ve pazarlama çalışması yapacağınız ülkede hedef kitlenizi iyi analiz etmeniz sizi başarıya ulaştıracaktır. İlgili ülkenin nüfus piramidini incelemek ve hedef kitlenin hangi saatlerde ne tür paylaşımlar yaptığını bilmek gerekiyor.

Örneğin Avrupa’da fotoğraf ve video paylaşımı çok yapılırken uzak doğuda daha çok metinsel paylaşımlar yapılıyor.

Geleneksel medyada televizyonların prime time kuşağı var. Sosyal medyada da prime time kavramı var. Sosyal medya kullanıcılarının gün içinde sosyal medyayı en yoğun kullandığı bu zaman ülkeye  göre değişebiliyor. Bu tür bilgilere sahip olmak işletmeniz, markanız veya e-ticaret sitenizin başarılı olmasını sağlayacaktır. Uluslararası ticarette sosyal medya kullanımında global düşünüp yerel hareket etmek sizi başarıya ulaştıracaktır.

Çok dilli ve uluslararası sosyal medya yönetiminizi geliştirmek ve daha ayrıntılı bilgi almak için iletişim sayfamızdan bize ulaşabilirsiniz.



Yazar: Salih ÇAKTI
Selçuk Üniversitesi mezunu olan Salih Çaktı internet sektöründe girişimci olarak hayatına devam etmektedir. Digi.kitchen'in kurucusudur. Hem online hem de offline pazarda faaliyet gösteren Digi.Kitchen, ilk olarak Digibus ile daha sonra sırasıyla Blogger Akademi, Widgate ve Contjet projeleri olmak üzere beş girişimiyle faaliyet göstermektedir

Bir yanıt yazın