E-ticaret Şirketlerinin Dikkat Etmesi Gereken 5 Süreç

Ülkemizde e-ticaret hacmi 2016 itibariyle 17,5 milyar TL’ye ulaştı. 2012 yılında %1,7 olan e-ticaretin toplam perakendedeki payı ise %3,5’e yükseldi. E-ticaret üzerinden perakande ürün satışı yapanların Türkiye e-ticaret pazarından aldığı oran yaklaşık olarak %30 civarında. 2016 yılı itibariyle e-ticaret üzerinden yapılan satın almaların yaklaşık %19’u akıllı telefon ve tabletler üzerinden gerçekleşti. Ülkemizde internet kullanım oranına baktığımızda internet kullanan 3 kişiden sadece 1 kişinin internet üzerinden alışveriş yaptığını görüyoruz.

Türkiye’de e-ticaret sektörü gün geçtikçe büyümeye devam ediyor. E-ticaret şirketleri hızlı büyüyen bu sektöre ayak uydurmak için süreçlerini iyileştirmeli ve teknolojiye ayak uydurarak kendilerini geliştirmek zorunda. E-ticaret şirketlerinin süreç yönetimi, lojistik, sosyal medya yönetimi, dijital pazarlama, marka konumlandırma, dijital PR,  e-ticaret kampanya yönetimi ve satış sonrası destek gibi birçok süreç e-ticaret yaşam döngüsünün tamamını oluşturur. Bu süreçlerin tamamının en iyi şekilde oluşturulması ve yönetilmesi e-ticarette başarıyı sağlayan en önemli faktördür.

1- İş Takip/Yönetim Süreci:

E-Ticaret şirketlerinin süreç ve iş takip yönetimi tarafında konuşulan konuların unutulması, maillerin çok olması sebebiyle mail takibinin zorlaşması, tüm ekibin bir yerden fikirleri tartışması ve yönetememesi gibi etkenler yapılacak işlerin geride kalmasına ve verimliliğin düşmesine sebep olmaktadır.

Web 2.0’ın gelişmesiyle birlikte Trello ve ASANA gibi bütün çalışanların tek bir yerden projeye dahil olduğu ve süreçlerini yönettiği cloud tabanlı web yazılımları ortaya çıkmıştır. E-ticaret şirketleri şirket içi süreçlerini bu tür cloud sistemler üzerinden yönetirse süreçlerini daha hızlı şekilde ilerletebilir. Slack gibi şirket içi iletişimi sağlayan yazılımları da bu kategoriye dahil edebiliriz.

2- E-Ticaret Kampanya Yönetimi:

Kampanyalar kar elde etmek, yeni ürünleri tanıtmak yeni müşteriler edinmek ve mevcut müşterilerin ilgisini çekme amacıyla satış ile birlikte yürütülen çalışmalardır. Kampanya yönetimi bir firmanın her zaman canlı görünmesini ve kar elde etmesini sağlar .Kampanyalar belirli zaman aralıklarında yapılır. Tek ya da birkaç kampanya aynı anda yapılabilir. E-ticaret şirketinizin etkili şekilde kampanya oluşturmasını için ilk önce yapmanız gereken kampanya sürecinin oluşturulmasıdır.

Kampanya süreçlerinizi oluşturduktan sonra kampanya oluşturduktan sonra yapmanız gereken aşağıdaki dijital pazarlama faaliyetlerine başlamaktır;

  • Sosyal Medya Pazarlaması
  • Online Reklam Yönetimi
  • Banner Güncelleme
  • Mail Marketing
  • Blogger İletişim
  • Affilate Marketing


3- Mailing:

Mailing e-ticaret şirketlerinin üyelerine en hızlı şekilde ulaşmasını sağlar. Birçok mailing servisi e-ticaret şirketleri tarafından kullanılmaktadır. Mailing servislerinde Mailchimp veya Amazon SES‘i kullanabilirsiniz. Mailchimp hızlı bir şekilde mailing teması oluşturup gönderim yapmanızı sağlar. Amazon SES daha teknik bir kurulum gerekmektedir.

4- Ölçümleme: 

Ölçümle Türkiye’de birçok işletmenin geride kaldığı bir alandır. Ölçümleme çalışması sonucunda sosyal medya, mailing gibi yapılan faaliyetlerden gelen müşterilerin yaptığı satın alma işlemlerini ölçebilirsiniz.

 “Ölçemediğiniz işi yönetemezsiniz.”  Peter Drucker

Bu ölçümlemeleri gerçekleştirmek amacıyla Google AnalyticsYandex Metrica ve Google UTM Builderservislerini kullanabilirsiniz. Google Analytics ile hangi ülkeden,şehirden, hangi saatlerde ne zaman ziyareti geldiğini ölçüp bu sistemi Google UTM Builder ile birleştirip satışların hangi kanallar üzerinden geldiğini ölçebilirsiniz.


5-Hedef Kitle Analizi:

E-ticaret yaparken üzerinde çalışmanız gereken en önemli madde hedef kitle analizidir. E-ticaret ürünlerinizin satışını gerçekleştirdiğiniz hedef kitlenin detaylı analizini çıkartmak sizi e-ticarette her zaman bir adım öteye taşır. Örneğin hedef kitleniz müzisyenler ise aşağıdaki soruları sorarak hedef kitlenizi daha iyi analiz edebilirsiniz;

  • Kaç yaş aralığı müzisyenler ?
  • Yaşam döngüleri nasıl ilerliyor ?
  • Yaptıkları müzik çeşidine göre yüzdeleri nedir ?
  • Müzik çeşidine göre hangi enstrümanları kullanıyorlar?
  • Coğrafi olarak hangi bölgelerde ikamet ediyorlar? v.b.

E-ticaret süreçlerinizi geliştirmek ve daha ayrıntılı bilgi almak için iletişim sayfamızdan bize ulaşabilirsiniz.



Yazar: Salih ÇAKTI
Digibus kurucusu ve ajans başkanı.

Bir cevap yazın