Sosyal Medya İçerik Üretimi Nedir, Bu Konuda Nelere Dikkat Edilir?

Sosyal medya günümüzde önemli bir pazarlama aracı haline geldi. İnsanların paylaşım yaptığı bu platformlarda pazarlama amaçlı içerikler de paylaşılıyor. Birçok firma, şirket, tanınmış kişi bu platformlarda günlük belirli sayılarda paylaşımlar gerçekleştiriyorlar. Bu paylaşımlara kısaca içerik diyebiliriz. İçerik, sosyal medyanın temel taşıdır. İçeriğin olmadığı bir sosyal medya hesabının değeri bulunmuyor.

Dolayısıyla, içerik bu mecraların en önemli parçasıdır. Sosyal medya platformlarında içerik paylaşmak kolay gibi gözükse arka planında çok önemli noktalar yer almaktadır. Haliyle, sosyal medya içerik üretimi hakkında insanların merak ettiği birçok nokta bulunuyor. Biz, bu yazımızda sosyal medya içerik üretimi hakkında bilgiler paylaşacağız ve içerik üretiminde nelere dikkat edilir bu konulara değineceğiz. Ama öncelikle içeriğin bir tanımını yapmak gerekiyor.

İçerik Nedir?

İçerik, İngilizce tabiriyle content, internet mecralarının temelini oluşturan ve insanların etkileşime geçtikleri verilerdir. İçerikler, metin tabanlı, görsel, video veya ses dosyası olabilir. İnternet teknolojilerinin gelişimiyle birlikte, web site kurucularının sahip oldukları veri yükleme gücü herkese açık hale gelmiştir. Web 2.0 teknolojisiyle birlikte sosyal medya mecraları ve içerik girilebilen etkileşimli sitelerin ortaya çıkması ile herkes içerik üretebilir hale gelmiştir. Günümüzde milyarlarca insan her gün içerik üretiyor ve paylaşıyor.

Sosyal Medya İçeriği Nedir?

İçerik üretmek bugün herkeste olan bir güçtür. Fotoğraf ve video çekmek, yazı yazmak, ses dosyası oluşturmak gibi içerik üretme biçimleri vardır. Bunlar, tabii ki sosyal medyadan herhangi bir beklentisi olmayan kişiler için bir sosyal medya içeriği olabilir. Ama doğru ve kurallara uygun bir sosyal medya içeriği midir? İşte burada aklımıza öncelikle şu soru geliyor: Sosyal medya içeriği nedir? Sosyal medya içeriği, sosyal medyada paylaşıma uygun, mecraların içerik kriterlerine uyan verilerdir.

Örneğin, 1000 karakterden oluşan bir metin Twitter için bir içerik olmayacaktır. Zira Twitter, maksimum 280 karaktere tek seferde izin vermektedir. 10 dakikalık bir video Instagram’da hikaye içeriği olamayacaktır çünkü Instagram bir hikayede 15 saniyelik video kullanıma olanak tanımaktadır. Tüm bunları düşündüğümüzde, mecraya uygun, o mecranın kriterlerine göre içerik oluşturmak gerekecektir. Yani sosyal medya içerik üretimi yapmak gerekecektir. Peki Sosyal medya içerik üretimi nedir?



Sosyal Medya İçerik Üretimi Nedir?

İçerik üretmenin kolaylığından bahsetmiştik. Peki sosyal medya için içerik üretmek kolay mıdır? Tabii ki hayır. Çünkü her mecranın belirli kuralları ve kriterleri bulunuyor. Bu da beraberinde bir soru getiriyor. Sosyal medya içerik üretimi nedir ve nasıl yapılır? Sosyal medya içerik üretimi için aslında her mecranın teknik kriterlerine uygun içerik üretmektir diyebiliriz.  Ama teknik kriterlere ek olarak bir de uygunluk kriteri vardır. Tamam, 280 karakter uzunluğunda bir tweet yazılabilir. Peki bu tweet etkileşim alacak mı? İşte bu nokta çok önemli.

Her mecranın kendisine has bir dili ve üslubu bulunuyor. Bunlara riayet etmek, içerik üretirken bunlara göre içerik üretmek gerekmektedir. Çünkü sosyal medya içeriğinin temel amacı etkileşim almaktır. Etkileşim almak için de içeriği olabildiğince teknik ve sosyal kriterlere göre oluşturmak gerekmektedir. Sosyal medya içerik üretimi için öncelikle hedef kitle analizi yapılmalıdır. Kime hitap edeceği ve nasıl hitap edeceği belirlenmelidir. Belirlenen kriterlere göre oluşturulacak içerikleri teknik kriterlere uyumlu hale getirmek gerekir. Teknik kriterlerin sağlanmasıyla içerik paylaşıma hazır hale gelir.

Sosyal Medya İçerik Üretiminde Nelere Dikkat Edilir?

Sosyal medya içerik üretimi için yapılacak çalışmalar, içerik üretimi ve sonrasını ilgilendirmektedir. Birçok önemli noktası bulunan bu çalışmada dikkat edilecek bazı hususları şöyle sıralayabiliriz:

Üslup

Sosyal medyada kullanılması gereken üslup, her mecraya göre değişmektedir. Çünkü mecraların ve buralarda yer alan kullanıcıların kullandıkları jargon ve beklentileri içeriğin oluşmasına katkı sağlayacaktır. Örneğin, Twitter’da mizahi içeriklerin etkileşim alması çok kolaydır. İnsanların daha çok görsel ve metin tabanlı paylaşım yaptıkları Twitter’a mizah içerikli bir paylaşım yapmak dikkat çekecektir. Buradaki üslup ise oldukça ince bir çizgi üzerinde yürümeye benzer. Aşırıya kaçmadan kullanmak gerekir.

Dil

Her sosyal medya platformunun kendine has bir dili vardır. İçerik üretirken, her mecrada aynı içerikleri paylaşmak, içeriğin üretildiği mecra dışında etkileşim getirmeyecektir. Instagram’da geçerli olan bir kampanya şekli Facebook’ta işe yaramayacaktır. Çünkü kullanıcıların alıştıkları dil ve içerik türü tamamen farklıdır.

Paylaşım

Sosyal medya içerik üretimi teknik kriterlere göre gerçekleştirildikten sonra, her mecraya uygun bir dil ile paylaşılır. Tamam, ama bu kadar mı? Hangi platforma ne kadar süreyle paylaşım yapmak gerekir? Bunun bir değeri yok mudur? Tabii ki var. Sürekli paylaşımın etkileşim düşürdüğü mecralar olduğu gibi az paylaşımın hiçbir etki sağlamadığı mecralar da bulunmaktadır.

Bu sebeple, her platforma ayrı içerik çalışması yapılması bile gerekebilir. Yapılan paylaşımlar günlük veya günaşırı olarak planlanabilir ama hangi platforma ne kadar içerik paylaşılacağı platform özelinde değerlendirilmelidir.



Takvim

Sosyal medya içerik üretimi ve paylaşımı konusunda en önemli noktalardan birisi de içerik takvimidir. İçeriklerin saat kaçta, hangi gün paylaşılacağı belirlenmelidir. Takipçilerin aktif saatleri araştırılmalıdır. Bunlara ek olarak, özel günler, dini ve milli bayramlar, kutlamalar vb. için de önceden planlamalar yapılmalıdır. Çünkü hitap edilen kitleye göre bütün özel günlerin kutlanması gerekebilir, özel kişilerin doğum ve ölüm yıldönümleri için içerik üretilmesi ihtiyacı oluşabilir.

Hepsini ele aldığımızda, içeriklerin bir takvime göre üretilmesi en doğru karar olacaktır. Sosyal medya içerik üretimini doğru bir şekilde gerçekleştirmek, sosyal medya hesap yönetimi yapılan kişi ve kurum için büyük faydalar sağlar. Bu sebeple, her türlü içeriği paylaşmaktan ziyade doğru ve etkileşim getirecek içerikleri üretip paylaşmak gerekebilir. Bunun için de uzmanlardan veya ajanslardan yardım alınması ihtimali de oluşabilir.

Sosyal medya yönetiminde uzman kişilerden destek alarak daha başarılı sosyal medya operasyonu yürütebilirsiniz. Bu konuda, 2013 yılında beri birçok firma ve kişiye sosyal medya hizmeti sunan Digibus tam olarak ihtiyacını çözecek bir ajanstır. Digibus olarak, sadece sosyal medya yönetimi yapmıyor, hizmet verdiğimiz markaları analiz ederek ihtiyaçları olan çalışmayı gerçekleştiriyoruz. Sosyal medya içerik üretimi konusunda, analizler ve incelemelerle elde ettiğimiz verilerle bir şablon çıkarıyor ve bu şablona göre etkileşim sağlayacak içerikler üretiyoruz.

Digibus Dijital İş Geliştirme Ajansı’nın çalışmalarını incelemek ve bizimle irtibata geçmek için sitemizi ziyaret edebilirsiniz.  



Yazar: Salih ÇAKTI
Selçuk Üniversitesi mezunu olan Salih Çaktı internet sektöründe girişimci olarak hayatına devam etmektedir. Digi.kitchen'in kurucusudur. Hem online hem de offline pazarda faaliyet gösteren Digi.Kitchen, ilk olarak Digibus ile daha sonra sırasıyla Blogger Akademi, Widgate ve Contjet projeleri olmak üzere beş girişimiyle faaliyet göstermektedir

Bir cevap yazın