Sosyal Medya Süreçleri (Gönder- Al – Raporla)

Sosyal medya gönder – al ve raporlama olmak üzere 3 ana süreçten oluşur. Bu süreçlerden gönder kısmı 3 farklı alt sürece sahiptir. Bugünkü blog yazımızda sadece gönder aşamasından bahsedeceğiz.

Sosyal Medya’da Gönder Aşaması

Hedef Kitle & Marka Analizi

Sosyal medya içerikleri üreteceğiniz hedef kitle ve markanızın personasını (karakter analizi) oluşturacağınız bu aşama en önemli aşamadır. Hedef kitlenizin;
 
 
  • Demografik yapısı
  • Yaş
  • Cinsiyet
  • Evli mi, bekar mı?
  • Hangi marka  telefonu kullanıyor?
  • Nerede yaşıyor?
  • Nerede vakit geçiriyor?
  • Nereden giyinir v.b.

Yukarıdaki gibi birçok soruya cevap verdiğiniz hedef kitle analizi sonrasında hedef kitlenizin yaşam döngüsünü öğrenmiş oluyoruz. Yani hedef kitlemiz sabah kaçta kalkıyor ve yatana kadar ne yapıyor sorusuna cevap verebiliyorsak eğer hedef kitle odaklı içerik fikri oluşturabiliriz. Konuyla ilgili daha detaylı bilgiyi buradaki blog yazımızdan öğrenebilirsiniz; 
 
Hedef kitlemizin yaşam döngüsünü çıkarttıktan sonra markamız içinde bir yaşam döngüsü çıkartmamız gerekiyor. Bu durumda sormamız gereken en kilit soru şu; “Markanız bir insan olsaydı ve tam karşınızda otursaydı nasıl biri olurdu? Bu konuyu hikayeleştirip daha basite indirgersek eğer şöyle oluyor;
 
Lise çağlarında olan Ali, karşı sınıftan Ayşe’ye aşık olur ve bir türlü açılamaz. Ali bu durumdan dolayı Ayşe ile ilgili bilgi toplamaya karar verir;
 
  • Ayşe nerelidir? Sivaslımıdır yoksa Selanik göçmeni midir?
  • Ayşe hangi müzik tarzlarından hoşlanır? Bonjovi mi dinler, Tarkan mı dinler?
  • Ayşe hangi sporları yapmaktan hoşlanır? Voleybol mu oynar, tenis mi sever?
 
Ali’nin bu bilgileri toplaması bir açık istihbarat yöntemidir. Yani Ali Ayşe’nin personasını farkında olmadan çıkartır ve yaşam döngüsünü öğrenmeye çalışır Bir gün kantin sırasında Ayşe ile karşılaşan Ali Ayşe’ye dönerek şöyle bir cümle kurar.
 
“Ayşe merhaba, bizimkiler Selanik göçmeniymiş, duyduğuma göre sende Selanik göçmenisin. Nasılsın ben Ali.”
 
 
Bu durum Ayşe ile ilgili kullanılabilecek ortak bir noktanın bulunması ve etkileşim oluşturma işlemidir. Bundan sonrası Ali’nin içerik yani muhabbet yeteneklerine göre ilerler. 🙂
 
Ali kısaca hedef kitlesini iyi analiz etmiş ve Ayşe’nin dikkatini çekecek en iyi ortak noktayı bularak bir etkileşim oluşturmuştur. Hedef kitle odaklı içerik fikri üretmekte Ali ve Ayşe’nin hikayesine benzer.

İçerik Fikri & İçerik Üretmek

Telefon kullanırken gün içinde sağ baş parmağınızla aşağıya doğru kaç km yol yapıyorsunuz?
 
Bu soruyu hiç kendinize sordunuz mu?  Hedef kitlede aşağıya doğru inen binlerce içerik arasında ilerliyor. Marka olarak yapılması gereken en önemli şey hedef kitlenin dikkatini çekecek içerik fikri üretip bunu içeriğe dökmektir. Her sosyal medya içeriği önce fikir aşamasındadır. Fikri dijitale çevirdiğinizde aşağıdaki içerik türlerini üretebilirsiniz;
 
 
  • Blog yazısı
  • Podcast
  • Video
  • Canlı Yayın
  • Kampanyalar v.b.

Ayrıca Digibus tarafından oluşturulan sosyal medya takvimi de size ciddi manada kolaylık sağlayacaktır. Sosyal medya takvimini linkten indirebilirsiniz.

 

İçeriği Yayınlamak

Gönder aşamasının son adımı olan içeriği yayınlamak aşamasında üretmiş olduğunuz içeriği ilgili sosyal medya kanallarında yayınlayabilirsiniz.

Sosyal Medya’da Alma Aşaması

Sosyal medya’da alma yani moderasyon aşaması iyi planlandığı taktirde kolay olan bir süreçtir. Herhangi bir çağrı merkezini arayıp bir çağrı merkezi görevlisi ile görüşme yaptığınızda sizin sorabileceğiniz sorular ve çağrı merkezi görevlisinin size vereceği cevaplar önceden bellidir. Moderasyon aşamasında sunduğunuz hizmet veya ürün ile ilgili size gelebilecek soruları ve vereceğiniz cevapları bir excel tablosunda belirleyip gelen sorulara bu cevapları verebilirsiniz.

Satış odaklı moderasyonda bu iletişimin biraz daha özelleştirilmesi gerekmektedir. Örneğin 44 beden siyah bir gömleğin sitede olmadığını gören ve yine de var mı acaba diye soru soran bir müşterinize vereceğiniz cevap o ürün olmasa bile yine de satış yapmanızı sağlayabiliriz.

Sosyal Medya’da Raporlama Aşaması

Raporlama aşaması sosyal medya sürecinin en kolay ama en fazla analiz gerektiren aşamalarından biridir. Bu aşamada yapılmaması gereken tek hata rapor ekranlarının kopyala yapıştır yapıp müşteriyle paylaşmamaktır.

Raporda gözüken her saatin ve her pikin bir anlamı vardır ve raporu iyice okuyup analiz etmek gerekmektedir.

Konuyla alakalı hazırladığımız podcasti dinleyebilirsiniz.

 



Yazar: Salih ÇAKTI
Digibus kurucusu ve ajans başkanı.

Bir cevap yazın